Efterskoles dagligdag

Hverdagen

Morgenrutiner

På Osted Efterskole synes vi, morgenmaden er vigtig. Det skal være en god og rolig start på en lang og hektisk dag. Vi forventer, at eleverne selv kan finde ud at stå op til tiden. Man mødes med sin familiegruppe kl. 7.15, og når alle er klar, er der morgenmad, som man spiser sammen med sin familie.

Morgensang

Noget af det vigtigste i hverdagen er morgensangen, hvor hele skolen mødes til en skøn start på dagen. Morgensangen har et livsoplysende og dannende sigte, hvor eleverne får udvidet deres horisont, lærer at lytte og stå frem og gøres fortrolige med den danske sangskat og salmetradition. Morgensangen varer ca. 25 minutter og indeholder sange, salmer, fadervor samt et oplæg fra enten lærere eller elever. Jævnligt er morgensamlingen bygget op omkring et bestemt tema.

Vi synger naturligvis fra Højskolesangbogen, men bruger også Efterskolesangbogen og massser af andre sange. Vi plejer at sige, at en efterskole uden fællessang er som en isvaffel uden is: en tom skal.

Måltider

Maden og måltiderne betyder meget på Osted Efterskole. Vi spiser alle sammen i vores spisesal. Du kan læse mere om maden, køkkenet og skolen her.

• 7.15: Morgenmad
  • 12.00-12.35: Middag
  • 17.30-18.00: Aftensmad
  • Aftenforfriskning

Studietime

Fra kl. 18.15 – 19.15 hver dag er der studietime. Her er der mulighed for at få set på morgendagens lektier eller blot lidt tid til i ro og mag at fordøje dagens indtryk. Alle skal være på eget værelse og musik er kun okay i dette tidsrum, hvis det puttes i ørerne. Hvis der er brug for hjælp til lektierne eller man skal lave gruppearbejde, kan man også sidde i dagligstuen, hvor det også vil være muligt at få hjælp til lektierne af en af lærerne. De andre lærere går rundt på værelserne.

Aften

Om aftenen efter studietimen sker der også noget på Osted Efterskole. Der er altid 3 voksne på vagt. Men ikke den slags voksne, man skal finde på lærerværelset. De er nemlig sammen med eleverne om at skabe spændende og hyggelige aktiviteter. Det kan være i krea-aktiviteter i billedkunst, basketturnering i Hallen. Brætspilsaften i Dagligstuen. FIFA-turnering eller "Challenge", hvor familierne udfordrer hinanden.

Hver aften slutter vi med fælles aftensang efter aftenteen. Så krammer eleverne hinanden godnat, inden de går på værelserne. Det er en af de hyggeligste tidspunkter på dagen.

De fleste aftener er det helt frivilligt, om man er klar til mere aktivitet eller blot til hygge på værelserne.

• 21.40 Aftensang i dagligstuen
  • 22.00 skal alle være på egen gang.
  • 22.15 skal alle være på eget værelse
  • 23.00 er der ro, lærerne går rundt og siger godnat og lyset slukkes

Rengøring

Hver dag gøre man rent på skolen. Alle familier har et område, de har særligt ansvar for. Det sker efter middagsmaden, hvor man hjælper hinanden med, at der ser pænt ud på skolen. Derudover har vi hovedrengøring nogle gange i løbet af året, hvor vi giver den en ekstra skalle.