Fællesskab, nærvær og ansvar for hinanden

Dagligdagen

Morgenmad, morgensang, undervisning, hygge ….. Dagen igennem sker der noget på en efterskole. Det kan være svært at sætte sig ind i, før man har oplevet det. Dagen starter kl. 7.15 med morgenmad - og den slutter med aftensang og godnatkram kl. 21.45. Eleverne har ca. 35 lektioners undervisning om ugen. Hertil kommer studietime mandag-torsdag, hvor der også er mulighed for at gå i lektiecafé istedet for at sidde på sit værelser og arbejde. 
Undervisningen og fagene kan du læse mere om på de andre sider. Her vil vi forsøge at fortælle noget af det vigtige om selve efterskolelivet. Noget af det du skal lægge mærke til, når du besøger en efterskole. 

Familien 

Alle elever er delt i grupper på 8-10 elever og en lærer, som sammen udgør en ”familie”. Sådan kalder vi det, for vi vil gerne arbejde for, at fællesskab, nærvær og ansvar for hinanden præger dagligdagen – akkurat som i en familie. Man spiser sammen i familien hver dag, og på den måde sér man hinanden. Man gør også rent sammen hver dag over middag. En familielærer er jo ikke en forælder, men han/hun er alligevel mere end  bare en lærer. Det bliver den voksne, man automatisk kommer tæt på. Den voksne som kender én, og som man kan tale med, hvis der er problemer med venner, forældre, skolen eller noget helt andet. Familielærerne har lyst til at være mennesker sammen med eleverne, og fx inviterer de eleverne med hjem eller lader eleverne komme ind i den personlige sfære på anden vis. 

Aftner på skolen

Om aftenen efter studietimen sker der også noget på Osted Efterskole. Der er altid 3 voksne på vagt. Men ikke den slags voksne, man skal finde på lærerværelset. De er nemlig sammen med eleverne om at skabe spændende og hyggelige aktiviteter. Det kan være i krea-aktiviteter i billedkunst, basketturnering i Hallen. Brætspilsaften i Dagligstuen. FIFA-turnering. 

Hver aften slutter vi med fælles aftensang efter aftenteen. Så krammer eleverne hinanden godnat, inden de går på værelserne. Det er en af de hyggeligste tidspunkter på dagen. 

Weekenderne

Weekenderne er virkelig vigtige, og vi har rigtig mange elever, der bliver på skolen i weekenderne. Her er der tid til at lære hinanden at kende og styrke fællesskabet på nye måder. Eleverne har mulighed for at knytte nye venskaber, når hverdagens konstellationer ikke er mulige, fordi nogle er hjemme og andre på skolen. Her er der også god tid til at være sammen med de voksne, der har tilsynet. Det giver anledning til mange gode samtaler.

Weekendlærerne sørger for et program. Hvis der ikke foregår andet end søvn, netflix og computerspil bliver det kedeligt. En god efterskole sørger derfor for, at der er fælles aktiviteter i weekenden, som eleverne skal deltage i. Det understøtter nemlig også relationsdannelsen på tværs. Altså samtidig med at der er lidt mere tid til at sove og slappe af. Køkkenet kender også weekendernes værdi og sørger for brunch eller andet lækkert.  

Som eksemper på weekendaktiviteter kan nævnes: Harry Potter weekend - søskendeweekend (med besøg af små søskende) - Creative minds - Huleweekend - Wellnessweekend osv. 

Fællestime - elevindflydelse

En gang om ugen har vi fællestime, hvor alle elever og lærere mødes. Her sidder man sammen med sin efterskolefamilie, mens elevrådet/fællestimeudvalget styrer mødet. Vi diskuterer dagligdagen og de forskellige forslag, familierne kommer med. Bl.a diskuteres hvad fælleskassens penge kan bruges til. Senest har fællesmødet bevilliget penge til et nyt billardbord - og til den nyeste udgave af FIFA til Playstation. 

 

 

Youtube Video

Weekend

I weekenden har vi mere ro på. Vi sover lidt længere. Der er tid til afslapning, hygge. Tid til at se en film på værelset med vennerne, gå en tur i Netto eller spille spil i dagligstuen.

Weekendlærerne arrangerer altid et spændende program – et tema – for weekendholdet.

Vi opfordrer til, at man bliver på skolen i weekenden – det er superhyggeligt!